Konzumace zdravých jídel má na organismus celostní účinek a projevuje se v různých aspektech zdraví. Pokud budete jíst potraviny s hodnotnými vlastnostmi a výživovou hodnotou, budete se nejen cítit lépe fyzicky, ale také lépe vypadat a snížíte pravděpodobnost onemocnění některými chorobami.

To, zda se dobře stravujete, lze zjistit pouhým okem. Podíváme se na to, jaké jsou vlastnosti člověka, který se stravuje zdravě a vyváženě.

Vyvážená strava je zárukou lepších vlasů a nehtů

Člověk, který se stravuje zdravě, jistě zaznamená rozdíl ve vzhledu svých vlasů a nehtů. Není žádným tajemstvím, že řídnutí vlasů nebo jejich předčasné šedivění může být způsobeno nedostatkem vitamínů, což potvrdila i dermatologická studie z roku 2019. Lesklé, zdravé a silné vlasy jsou znakem člověka, který dbá na potřeby svého těla.

Tato zásada platí i pro nehty. Rychlý pohled na nehty ověří, zda je strava v pořádku. Problémy s nehty (štěpení, praskání, výskyt jamek nebo rýh) mohou být způsobeny nedostatkem železa a vitaminů skupiny B.

Účinky zdravé stravy se projevují na pokožce.

Zdravá a vyvážená strava pomůže ochránit tělo před nevysvětlitelnými modřinami nebo dlouhou dobou hojení řezných ran. Tělo potřebuje vitamin C a vitamin K – tyto složky pomáhají při hojení zranění a srážení krve. Při nedostatku těchto vitaminů ve stravě se na těle mohou objevit modřiny a dlouho se hojí řezné rány nebo škrábance. Pokud se rány rychle hojí, je vaše tělo pravděpodobně zdravé.

Zdravá strava se nedoporučuje pouze lidem, kteří chtějí snížit svou tělesnou hmotnost. Každý by měl svému tělu dodávat potřebné živiny. Není neobvyklé vymýšlet jídelníčky na další dny, proto se můžete obrátit na odborníka na výživu. Před návštěvou specialisty je dobré provést preventivní vyšetření.

Pokud jíte zdravě, cítíte se fyzicky lépe.

Dodávání cenných vitamínů a minerálů posiluje imunitní systém člověka a posiluje ho v boji proti infekcím. Mezi účinky zdravého životního stylu patří také zvýšená hladina energie. Po probuzení se pak člověk cítí ospalý a odpočatý, takže má větší motivaci zvládat každodenní povinnosti a výzvy.

Pokud jíte zdravě, cítíte se fyzicky lépe.

Zdravá strava – jaká strava?

Zdravá a kvalitní strava by měla být individuálně přizpůsobena jednotlivci, takže neexistuje univerzální jídelníček, který by byl ideální pro každého člověka. Je totiž třeba vzít v úvahu vaši kalorickou potřebu, která se vypočítává v poměru k vaší hmotnosti, výšce, cíli a úrovni fyzické aktivity. Nezřídka se vyskytují i potravinové intolerance (například na lepek nebo laktózu) nebo individuální stravovací preference související s přáním dodržovat redukční dietu, jako je vegetariánská nebo veganská strava. Naopak ti, kteří se potýkají například s inzulínovou rezistencí, by měli přejít na glykemickou dietu, která se skládá z produktů s nízkým glykemickým indexem.

Každý, kdo se chce stravovat zdravě, by však měl každé jídlo zpestřit zeleninou a ovocem. Důležité je také vybírat celé ovoce, nikoli ovoce ve formě slazených šťáv nebo džemů. Vyplatí se dbát na pestrost porcí zeleniny, abyste nejedli stále to samé a mohli tělu dodávat cenné látky ve vysoké míře. V jídelníčku by mělo být místo i pro bílkovinné produkty, jako je libové maso, ryby nebo luštěniny pro ty, kteří se stravují rostlinnou stravou. Cenné jsou také nízkotučné nebo odtučněné mléčné výrobky nebo jejich alternativy, jako jsou rostlinné nápoje a rostlinné jogurty.